In de database worden gegevens voortdurend bijgewerkt vanwege toevoegen, wijzigen en verwijderen. Tijdens die acties worden kopierecords in de database geschreven, transacties aangemaakt, indexen bijgewerkt en ruimte toegevoegd en vrijgegeven. Als een database langer in gebruik is en/of intensief gebruikt wordt raakt data meer en meer versnipperd en kan de database trager worden. De Firebird systeemdata kan dan worden opgeruimd.
Het is daarom belangrijk om regelmatig een back-up + restore uit te voeren. Dit is iets anders dan een kopie maken. Het betreft de acties:
1 - Lezen van alle gegevens in Atrium.fdb en deze schrijven naar een databestand jjjjmmdd_Atrium.fbk
2 - Lezen van databestand jjjjmmddAtrium.fbk en deze schrijven naar een nieuw databasebestand Atrium.fdb. Het vorige databasebestand Atrium.fdb krijgt de naam jjjjmmdd_Atrium.fdb.
Het .fbk bestand is een "tussenbestand" dat alleen voor de restore gebruikt kan worden. Het bevat alle gegevens afkomstig uit de database, er zijn echter geen indexen en er is geen ruimte gereserveerd, daarom is het .fbk bestand kleiner van omvang dan het .fdb bestand.
In het nieuwe Atrium.fdb bestand wordt de databasestructuur opnieuw opgebouwd en indexen opnieuw aangemaakt. Zoekpaden worden opnieuw gevuld en er zijn geen kopierecords meer aanwezig.
Als de restore foutloos is uitgevoerd is dat ook een garantie dat de database qua structuur en gegevens correct is. Back-up + restore is dus ook een controle of de volledige database nog in orde is. Alle gegevens worden gelezen en alle gegevens worden opnieuw geschreven.
Niet alleen na langdurig gebruik, maar ook na het uitvoeren van een artikelimport is het belangrijk om een back-up + restore uit te voeren omdat tabellen met grote hoeveelheden gegevens intensief zijn bewerkt.
Vanwege het belang van een goed gestructureerde en correcte database wordt na het starten van Syntess Atrium onderstaande melding gegeven als het langer geleden is dan 90 dagen dat de taak Back-up + restore is uitgevoerd.
De laatste database back-up dateert van dd-mm-jjjj. Omdat
dit langer dan 90 dagen geleden is, wordt aangeraden een
back-up+restore uit te voeren zodat de database wordt
opgeschoond en optimaal blijft werken. Sluit eerst alle
Syntess Atrium sessies en services en start daarna op de
(database) server de snelkoppeling 'Database Back-up' via
het Windows startmenu.
Let op! Een back-up + restore kan alleen worden uitgevoerd op de server waar de database staat anders kan dit problemen geven met het hernoemen van databases. Het is dus niet mogelijk de wizard vanaf een werkstation te starten en een database die op de server staat te back-uppen. In de vorige versie van de Database Wizard was dit wel mogelijk, maar gaf veel problemen met het hernoemen van databases.
Acties vooraf De database mag niet in gebruik zijn. Voer daarom het volgende uit: Zorg dat er geen openstaande sessies meer zijn van Atrium gebruikers. Stop de Syntess Atrium Service manager. Stop de Syntess Atrium Server.
Uitvoeren Back-up + restore wordt uitgevoerd door de Syntess Atrium Database Wizard. De taak kan vanuit verschillende situaties en op verschillende wijzen worden gestart:
1. Tijdens het installeren van Syntess Atrium via de Syntess Atrium Installatiemanager.
2. Handmatig vanuit het Windows-menu Start.
3. Via een commando in de Opdrachtprompt.
4. Automatisch ('s nachts) via een taak in de Windows Taakplanner.
Controleer na afloop altijd of de back-up goed is verlopen in het bestand jjjjmmdd_atriumdb.log. Ga naar het einde van het bestand. Indien goed verlopen eindigen de serie regels met het voorvoegsel gbak: met de regels:
gbak: committing metadata gbak: finishing, closing, and going home
Daarna zijn er nog een aantal logregels die vanuit de Database Wizard zijn aangemaakt.
Als er een andere tekst staat, dan eerst nagaan wat het probleem is voordat op de database wordt gewerkt.
|