De Atrium-gegevens worden opgeslagen in het bestand Atrium.fdb. Dit is een Firebird-bestand met een eigen interne structuur. Als de interne structuur beschadigd raakt, kan dit fouten geven.
Het betreft fouten waarin het woord "gds" voorkomt, bijvoorbeeld "Internal GDS software consistency check" of "'... gds_$receive failed." Dit soort fouten kunnen worden gerepareerd met de functie "Valideren en repareren database". Voor andere databasefouten biedt de functie geen oplossing, daarvoor is meestal een SQL-bestand nodig waarin specifieke acties worden uitgevoerd.
De interne structuur kan beschadigd raken vanwege de volgende oorzaken:
- Server crash.
- Hard afbreken van het Firebird-proces terwijl er allerlei acties op de database plaatsvinden, bijvoorbeeld een artikelimport.
- Kopiëren van een database die in gebruik is. Fouten betreffen dan de gekopieerde database, niet de originele.
Als bij het valideren fouten worden geconstateerd, dan schrijft de Database Wizard een samenvatting van die fouten in jjjjmmdd_atriumdb.log, bijvoorbeeld:
Summary of validation errors
Number of index page errors : 6
Number of database page errors : 10
Ook Firebird schrijft de fouten naar een logbestand, dit betreft het bestand C:\Program Files\Firebird\Firebird_3_0\firebird.log. In dat verslag zijn de fouten in detail beschreven.
Firebird kent een "Standaard" en een "Uitgebreide" validatie. In de Database Wizard wordt altijd de uitgebreide validatie uitgevoerd.
Na een geslaagde back-up en restore zou "Valideren en repareren database" nooit fouten moeten constateren.
Deze functie wordt uitgevoerd door de Syntess Atrium Database Wizard. De taak kan alleen online en handmatig worden uitgevoerd.
Het is niet zinvol om het valideren op de achtergrond uit te voeren met de parameter '-q' in een Windows-taak. Als bovenstaand commando met de parameter -q in een taak wordt opgenomen, zal de taak blijven wachten op een herbevestiging als er fouten worden geconstateerd. Die kan echter niet worden gegeven omdat het programma op de achtergrond draait. De taak moet dan worden afgebroken en het proces atriumdb.exe via Windows Taakbeheer moet worden beëindigd.
Schermverloop van "Valideren en repareren" Start de wizard en doorloop de eerste schermen zoals beschreven bij Starten van de Syntess Atrium Database Wizard.
Vervolgens.
Klik op Beheren en kies [Volgende].
Selecteer "Valideren, repareren en opschonen".
Kies [Volgende].
Selecteer "Valideren en repareren"
Kies [Uitvoeren].
Wacht tot de actie is uitgevoerd.
Er zijn geen structuurfouten gevonden.
Kies [Sluiten].
|